شخصی به محضر امام علیه السلام آمد و پرسید که چرا رسول گرامی صلّ الله علیه و آله و سلّم را ابوالقاسم می گویند . آن حضرت فرمود که وجود مبارک پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم پسری داشت به نام قاسم ، پس کنیه ی ایشان ابوالقاسم شد . عرض کرد که می خواهم مطلب را شکوفاتر کنید ؛ یعنی هرچه درون آن هست ، به من بگویید . آن حضرت فرمود : حال که استعداد آن را داری ، پس گوش کن : اصل اول : مگر نه اینکه علی بن ابیطالب علیه السلام شاگرد پیغمبر صلّ الله علیه و آله و سلّم است ؟ عرض کرد: آری . اصل دوم : مگر نه اینکه علی بن ابی طالب علیه السلام " قسیم الجنّه و النّار " است و توزیع عادلانه ی بهشت و دوزخ به دست اوست ؟ عرض کرد : آری . اصل سوم : مگر نه اینکه معلم ، پدر شاگرد و شاگرد ، فرزند معلم است ؟ عرض کرد : آری ؟ طبق این اصول ، علی علیه السلام که قسمت کننده ی بهشت و دوزخ است ، پسر پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم است ، چون شاگرد اوست و بر همین اساس ، پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم ابوالقاسم است . آیه الله جوادی آملی ، تفسیر انسان به انسان ، صفحه 123
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
عرض کرد که می خواهم مطلب را شکوفاتر کنید ؛ یعنی هرچه درون آن هست ، به من بگویید .
آن حضرت فرمود : حال که استعداد آن را داری ، پس گوش کن :
اصل اول : مگر نه اینکه علی بن ابیطالب علیه السلام شاگرد پیغمبر صلّ الله علیه و آله و سلّم است ؟ عرض کرد: آری .
اصل دوم : مگر نه اینکه علی بن ابی طالب علیه السلام " قسیم الجنّه و النّار " است و توزیع عادلانه ی بهشت و دوزخ به دست اوست ؟ عرض کرد : آری .
اصل سوم : مگر نه اینکه معلم ، پدر شاگرد و شاگرد ، فرزند معلم است ؟ عرض کرد : آری ؟
طبق این اصول ، علی علیه السلام که قسمت کننده ی بهشت و دوزخ است ، پسر پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم است ، چون شاگرد اوست و بر همین اساس ، پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم ابوالقاسم است .
آیه الله جوادی آملی ، تفسیر انسان به انسان ، صفحه 123