نا گفته های یک...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۹۱/۱۱/۲۵
    ...
پربیننده ترین مطالب

۶ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۸
دی

روش مطالعه صحیح


 هنگامی که می‌خواهید کتابی را مطالعه کنید مخصوصاً در مورد کتاب‌های درسی یکی از بهترین شیوه‌های مطالعه مفید و موثر، پیاده کردن روش ده مرحله‌ای مطالعه است. که با انجام تک تک مراحل، کمک بسیاری در یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن شما می‌نماید.


مطالعه

شما در هنگام شروع به مطالعه‌ی یک کتاب جدید چه می‌کنید؟ کتاب‌های درسی‌تان را چگونه مطالعه می‌کنید؟ آیا می‌دانید که مطالعه نیز مانند هر کار دیگر روش‌ها و تکنیک‌های خاص خود را دارد؟!

هنگامی که می‌خواهید کتابی را مطالعه کنید مخصوصاً در مورد کتاب‌های درسی یکی از بهترین شیوه‌های مطالعه مفید و موثر، پیاده کردن روش ده مرحله‌ای مطالعه است. که با انجام تک تک مراحل، کمک بسیاری در یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن شما می‌نماید.

گام اول: مراحل 1 و 2 و 3

در مواجه با یک مطلب جدید از کتاب درسی‌تان مراحل زیر را روی آن اجرا کنید:

مرحله 1- تخمین و هدفگذاری: یعنی مشخص کنید که در چه بازه زمانی چه تعداد صفحاتی را مطالعه خواهید کرد.

مرحله 2- تخلیه ذهنی: یعنی هر آنچه از قبل در مورد آن موضوع، به خاطر دارید بر روی کاغذ منتقل کنید حتی اگر در مورد صحت آن تردید دارید.

مرحله 3- مطالعه اجمالی: به طور اجمالی و سریع صفحات را ورق بزنید و به فهرست، عناوین، سوالات، تصاویر و خطوط پر رنگ شده توجه کنید.

گام دوم: مراحل 4 و 5 و 6 و 7

مرحله 4- طرح سوال: در مورد مطالبی که از نظر گذراندید، سوال طرح کنید تا با نگاهی کنجکاوانه و جستجو گرانه آماده‌ی خواندن شوید.

مرحله 5- خواندن فعال برای پیدا کردن جواب سوالات: در این مرحله شروع به خواندن کتاب کنید. کتاب را عمیق و دقیق بخوانید و به دنبال پیدا کردن جواب سؤالات آخر فصل یا سؤالاتی که درذهن خود دارید، باشید.

مرحله 6- تجزیه، تحلیل و تفهیم: سعی کنید تمام مطالب کتاب را کاملاً متوجه شده و به حافظه خود منتقل کنید بعضی از قسمت‌ها نیاز به تحلیل بیشتری دارد تا شما بتوانید مفهوم آن‌ها را درک کنید.

مرحله 7- یادداشت برداری: آنچه راکه یادگرفته‌اید از حافظه خود بر روی کاغذ بیاورید و خلاصه آن‌ها را مکتوب کنید.

گام سوم: مراحل 8 و 9 و 10

مرحله 8- مرور و بازبینی: متن خلاصه‌شده و متن اصلی را مجدداً بخوانید و متن خلاصه‌شده را بازبینی و اصلاح نمایید در صورتی که در کشیدن درخت حافظه مهارت دارید درخت مطلوب مورد نظر را ترسیم کنید.

مرحله 9- تعریف: مطالبی را که یاد گرفته‌اید حتی‌المقدور با صدای بلند برای خود یا دیگران تعریف کنید.

مرحله 10- تجسم: چشمتان را ببندید و مطالب خوانده شده را در ذهن خود مجسم کنید.

حال که یک سیستم کامل مطالعه را فراگرفته‌اید، کتاب مربوط به مسابقه کتابخوانی را بردارید و تک تک مراحل ذکر شده را اجرا کنید.

گام چهارم: اجرا کردن روش

شما تا کنون هنگام مطالعه چند مرحله از این مراحل را اجرا می‌کردید؟ یک، دو، یا سه مرحله؟

البته این را به خاطر داشته باشید که مهمترین مرحله، مرحله پنجم یعنی خواندن فعال است و ما برای آن که بتوانیم بهتر و فعال‌تر بخوانیم لازم است سؤالاتی در مورد آن متن در ذهن داشته باشیم تا با انگیزه‌ی بیشتری مطالعه کنیم مراحل بعد از مرحله پنجم نیز در تثبیت مطالب در ذهن، به ما کمک می‌کند و باعث می‌شود که بتوانیم مطالب را به مدت طولانی‌تری در حافظه خود نگهداری کنیم.

 تمرکز یعنی توانایی قبول بعضی چیزها و به دور انداختن چیزهای دیگر و یا به عبارتی تمرکز یعنی دقیق شدن بر روی یک موضوع، با حذف توجه از موضوعات دیگر.

پیاده کردن این روش بعد از مدتی تمرین بسیار آسان می‌شود و به طور ناخودآگاه آن‌ها را انجام می‌دهید و حتی برایتان لذت بخش نیز می‌شود و به قدرت شگفت انگیز این تکنیک و تأثیر آن در یادگیری‌تان پی‌خواهید برد.                                           

تمرکز حواس

من نمی‌توانم حواسم را جمع کنم و روی موضوعی که به آن فکر می‌کنم تمرکز کنم. به محض این که شروع به مطالعه می‌کنم فکرهای مختلفی به ذهنم می‌آید و حواسم پرت می‌شود. من کلاً آدم بی دقت و حواس‌پرتی هستم. من همه درس‌هایم را بلد بودم، هرکدام را بیست بار هم خوانده بودم ولی باز هم نمره‌ام کم شد. آخه نمی دونم چرا؟ آخه این تمرکز چیست؟ و چه جوری می شود تمرکز کرد؟

این‌ها سخنان یک دانش آموز حواس‌پرت است که همیشه هنگام درس خواندن با مشکل برخورد می‌کند. اگر شما جای او بودید چه می‌کردید؟ به نظر شما تمرکز یعنی چه و چگونه می‌توان آن را به وجود آورد؟

تمرکز یعنی توانایی قبول بعضی چیزها و به دور انداختن چیزهای دیگر و یا به عبارتی تمرکز یعنی دقیق شدن بر روی یک موضوع، با حذف توجه از موضوعات دیگر.

تمرکز طبیعی

بعضی افراد فکر می‌کنند برای داشتن تمرکز بایستی بر روی ذهن خود و یا محیط اطراف خود شرایط خاصی را تحمیل کنند، ولی این طور نیست و این را بدانید شما هر چه بیشتر به ذهن خود فشار بیاورید، تمرکز مشکل‌تر می‌شود. وقتی شما مشغول تماشای فیلم یا خواندن داستان جذابی هستید بدون اعمال هیچ گونه فشاری تمرکز دارید. چون به طور طبیعی چیزی توجه ما را جلب می کند که برای ما حائز اهمیت است و از آن سود و فایده‌ای می‌بریم. بنابراین باید راهی پیدا کنیم که دقت ما، حتی نسبت به موضوعی که به آن علاقه نداریم عمیق‌تر شود و در حقیقت بین ذهن ما و آن موضوع علاقه ایجاد کنیم.

به نظر شما چگونه می‌توان این علاقه و انگیزه را ایجاد و تقویت کرد؟

  • سید مهدی
۲۸
دی


نشست تخصصی نقد کتاب در کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد نخستین نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب نگاهی قرآنی به دوست و دشمن تالیف محمدرضا کاشفی در سالن کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی معلم کلایه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، این نشست با حضور 40 نفر از علاقه مندان به ادبیات برگزار شد .

یه بنده خدایی سخنرانی این نشست را برعهده داشت و ضمن ارایه خلاصه ای از کتاب مذکور به نقد و بررسی ابعاد مختلف ان پرداخت.

در این جلسه همچنین شرکت کنندگان نظر خود را در مورد کتاب مطرح شده بیان کرده و خواستار برگزاری مستمر این جلسات در مورد سایر کتاب های مورد علاقه خود شدند.

هدف از برگزاری این جلسات آشنایی هر چه بیشتر اعضا و مراجعان با کتاب های مفید ، افزایش روحیه تحقیق و پژوهش و آگاهی از فعالیت ها و برنامه های شبکه کتابخوانان حرفه ای است که به صورت مستمر اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی می کند .

دومین نشست نقد کتاب کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی به کتاب "من او" تالیف رضا امیرخانی اختصاص دارد.

کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی معلم کلایه در سال 1372 افتتاح شده و هم اکنون "حمیرا کاظمی الموتی" مسوول و " زین العابدین حسینی " کتابدار این کتابخانه هستند.

  • سید مهدی
۲۵
دی


شب بود.رفتم مسجد و دیدم مسئول کتابخونه هم اومده.یه سلام علیک نیمچه گرمی با هم کردیم و نشستیم تا نماز شروع بشه.تو همین حین بود که به برگه در آورد و به ما نشون داد.گفتم جل الخالق.این دیگه چیه

یه خبر بود.خودم داشتم از تعجب شاخ در می آوردم.متن خبر با کمی سانسور و ...این بود:

دوره آموزشی وبلاگ نویسی در کتابخانه .... برگزار شد

 یکدوره آموزشی وبلاگ نویسی در سالن کتابخانه خواجه  ... برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، در این دوره 40 نفر از اعضای فعال کتابخانه شرکت داشتند که ....(این سه نقطه یعنی خودم)  مدرسی دوره را برعهده داشت.

در این دوره شرکت کنندگان با چگونگی وبلاگ نویسی آشنا شده و تعدادی از برترین وبلاگ های موجود به ان ها معرفی شد.

با توجه به استقبال از این دوره آموزشی بنا شد این دوره ها به صورت مستمر در کتابخانه برگزار شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان...در رابطه با هدف از برگزاری این دوره های آموزشی گفت: با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی ، لازم است کتابخانه ها به عنوان مکان هایی فرهنگی در این زمینه همگام با پیشرفت های روز حرکت کنند.

وی افزود: آشنایی جوانان و نوجوانان با فضای مجازی و شیوه استفاده از ان، در صورتی که توسط افراد فرهیخته و فرهنگی صورت گیرد نتایج مثبت بسیاری در بر خواهد داشت .

وی ادامه داد: در مقابل اگر این آشنایی از طریق گروه ها و شبکه های نامناسب انجام شود، نه تنها مفید نخواهد بود بلکه می تواند تمامی آینده و زندگی نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار دهد.

ایشان  خاطرنشان کرد: در این راستا اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین، آماده همکاری با تمامی ارگان ها و دستگاه های آموزشی و فرهنگی است تا امکان برنامه سازی و برنامه ریزی مناسب و اجرای فعالیت های مفید در این زمینه هرچه بیشتر فراهم شود.

--------------

 

باور کنید من در جریان نبودم.من اشتباهی بودم.من هیچ کسی رو اذیت نکردم.من نمیدونستم این قدر جمعیت بوده و خبر نداشتم.اون هم تو این سرما.خدایا تو شاهدی که من فکر می کردم 39 نفر بودن نه 40 نفر.خدایا من اصلا خودم رو در این حد نمیدونستم که بشم نفر 40م.

خدایا من رو چه به وبلاگ نویسی و اون هم مدرسی دوره.

  • سید مهدی
۰۴
دی

 

یه لینک توپ در خصوص آقای کمپوت الصفات 

  • سید مهدی
۰۴
دی

آیت الله خوشوقت درباره حضرت رقیه(س) چه گفت؟

آنانی که سالیان سال با آیت الله خوشوقت مجالست داشتند، همگی بر منش و روش این عالم فرزانه صحه می گذارند که به هیچ وجه راضی به انتشار نظرات اختلافی نیستند، خصوصا آنچه که مربوط به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام است و شنیده ها حاکی از آن است که این استاد اخلاق از انتشار آن ابراز نارضایتی کرده اند.

انتشار سخنان حضرت آیت الله خوشوقت از اساتید اخلاق به نام کشور درباره حضرت رقیه (س) و عزاداری امام حسین علیه السلام، بهانه ای شد تا عده ای آگاهانه و ناآگاهانه سیل هجمه و توهین ها را علیه این عالم ربانی و انقلابی نثار کنند.
به گزارش رجانیوز، رسانه ملی در برنامه مناسبتی "راه سعادت" که در دهه اول ماه محرم الحرام و در یکی از پر بازدیدترین ساعات تلویزیون روی آنتن برد، اقدام به پخش سخنان حضرت آیت الله خوشوقت کرد که در بخشی از آن، این شاگرد برجسته امام و علامه طباطبایی به پرسشی درباره حضرت رقیه (س) پاسخ داد.
"انکار حضرت رقیه (س) در سیمای جمهوری اسلامی" عنوانی بود که برخی از رسانه های خاص از سخنان آیت الله خوشوقت برگزیدند و این درحالی بود که در همان فیلم منتشر شده در صدا و سیما نه تنها هیچ بحثی دال بر انکار حضرت رقیه (س) مطرح نشده بلکه بر وجود این دختر نازدانه و قبر مطهر او تاکید شده است.
این موضوع بهانه مناسبی به دست جمع معدودی که از مواضع سیاسی و انقلابی آیت الله خوشوقت در دفاع از حریم ولایت دلگیر بودند داد که با سوء استفاده از محبت تمام نشدنی محبان اهل بیت علیهم السلام به دستگاه امام حسین علیه السلام، کینه های به اصطلاح بدریه و خیبریه خود از نظام را بر سر یکی از طرفداران سر سخت و استوار آن خالی کنند.
اگرچه واضح است حساب برخی از نوکران دلسوز اهل بیت علیهم السلام که از فرط محبت به حضرت رقیه (س) از دایره انصاف خارج شدند را با کسانی که در لباس دین، نظام اسلامی را کنار گذاشته و با فریاد وا اسلاما، غرض ورزانه پنجه به چهره یاران انقلاب کشیدند، جداست.
آنانی که سالیان سال با آیت الله خوشوقت مجالست داشتند، همگی بر منش و روش این عالم فرزانه صحه می گذارند که به هیچ وجه راضی به انتشار نظرات اختلافی نیستند، خصوصا آنچه که مربوط به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام است و شنیده ها حاکی از آن است که این استاد اخلاق از انتشار آن ابراز نارضایتی کرده اند.
اینکه صدا و سیما پس از سال ها عدم پخش منبرهای پر تاثیر این عالم فرزانه، به دنبال انتشار سخنان عالمانی هم چون آیت الله خوشوقت بر آمده، مایه امیدواری است و انتظار افزایش ساعات این نوع برنامه ها خصوصا منبر حضرت آیت الله خوشوقت است، اما اقدامی که در ماجرای اخیر یعنی پخش نظرات اختلافی با یک عالم ربانی صورت گرفت، اگرچه منشاء آن - با حسن ظن - از کج سلیقگی باشد اما متحمل هزینه های سنگینی شد که جبران آن سخت است.
جالب است آنچه که دستمایه سیل اهانت ها و قضاوت های علیه آیت الله خوشوقت شد، نظرات کامل و جامع این استاد اخلاق درباره حضرت رقیه سلام الله علیها نبود و در این میان آنچه که به فراموشی رفت عنصر زمان و مکان و نیت پاسخ دهنده در پاسخگویی بود، که به طور کامل بیان نشد و دستاویزی برای مغرضان و ناآگاهان ایجاد کرد.
در ادامه فیلم نظرات جامع این عالم وارسته در باره حضرت رقیه (س) را می بینید و می خوانید:
دانلود
آیت الله خوشوقت: ان شاءالله، از برکات حضرت رقیه (س) سابقا و لاحقا برخوردار خواهیم بود
آیت الله خوشوقت در سخنان خود تاکید کرد: تمام آنهای که در دائره عاشورا بودند دارای فضیلت های زیاد و امتیازات فراوانی غیر قابل شمارش هستند،چون کاری که اینها کردند بی نظیر بود.
وی با بیان اینکه از اول خلقت انسان و از امروز تا روز آخری که انسان بر زمین زندگی می کند، این دستگاه منحصر به فرد است، افزود: بنابر این از بچه کوچک گرفته تا پیرمرد کربلا همه دارای امتیازند.
این شاگرد برجسته امام و علامه طباطبایی در ادامه با تاکید بر اینکه حضرت رقیه (س) عائله امام حسین علیه السلام بود، افزود: آن طور که در مقاتل نوشتند حضرت رقیه سه یا چهار سال داشت و جزء اسرا و عائله امام حسین علیه السلام بود.
به گفته آیت الله خوشوقت پدر حضرت رقیه حتما یا امام حسین علیه السلام است یا سایر شهدای کربلا، زیرا به اختلاف نوشته اند، برخی نوشته اند پدر ایشان امام حسین صلوات الله و سلامه علیه است برخی هم نوشته اند، نه.
وی با بیان اینکه حضرت رقیه (س) جزو عائله امام حسین علیه السلام بود و قبرش هم حتما آنجاست (سوریه)، ادامه داد: چون برخی از علما ذکر کردند ما به استناد آن هم می توانیم تمام کارهایی که درباره سایر شهدا انجام می دهیم درباره ایشان هم انجام دهیم از جمله عزاداری، پول خرج کردن، رفتن به زیارت.
آیت الله خوشوقت تصریح کرد: ان شاءالله، از برکات حضرت رقیه (س) هم سابقا و لاحقا برخوردار خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شام با بیان اینکه یزید ملعون دو دوره داشت، گفت: فکر این ملعون تا شام خرابه، فکر شیطانی بود و می خواست بکشد، اذیت کند، تحقیر کند، خودنمایی کند و بگوید که من پیروز شدم.
آیت الله خوشوقت اظهار داشت: اما بعد از خطبه ای که امام سجاد علیه السلام خواند، مردم تازه فهمیدند که اینها ( یزید و دار و دسته اش) دروغ می گفتند، آنها خارجی نبودند، بلکه پسر پیغمبر را کشتند و با این خطبه اوضاع برگشت.
این استاد اخلاق ادامه داد: شهادت حضرت رقیه نیز در خرابه اتفاق افتاد و کمک کرد تا تخت و تاج یزید بیشتر به باد رود.
اولین عزاداری در زمان پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاد
آیت الله خوشوقت در ادامه با بیان اینکه عزاداری ادوار مختلفی داشت، گفت: اولین عزاداری زمان خود پیامبر اکرم صلی الله وعلیه وآله بود ایشان قبل از تولد امام حسین علیه السلام گریه می کرد، امیر المومنین ع گریه می کرد و همه شان گریه می کردند.
وی ادامه داد: آن زمان آسان ترین و بی هزینه ترین وسیله عزاداری گریه بود اما بعد که حکومت شیعه در ایران تشکیل شد سلیقه های مختلف در عزاداری پیدا شد، یکی سینه زنی بود و یکی زنجیر زنی و ...
این شاگرد امام و علامه طباطبایی افزود: همه اینها در عرف ما عزاداری است، اما آسان ترین و ارزان ترینش همان گریه است، چون همه انسان ها عاطفه دارند گریه به دنبالش می آید.
آیت الله خوشوقت در عین حال تاکید کرد که تمام این عزاداری ها باید با نیت عزاداری باشد.

  • سید مهدی
۰۳
دی


چقدر دلم تنگ است

خواستم بگویم تنگ زینب است

شرم آمد و سکوت

و من در جاده های تنهایی میمانم

دست به دامن چه کسی شوم...

 

  • سید مهدی